Microsoft Viva - din nye employee experience platform

Med en ny platform vil Microsoft hjælpe medarbejdere over hele verden til at trives i det digitale arbejdsmiljø – og sikre bedre planlægning, læring og vidensdeling. Med Viva kan du fremme en kultur, hvor personer og teams får mulighed for at yde deres bedste overalt.

Viva.png

Microsoft har annonceret platformen Microsoft Viva – den første Employee Experience Platform, der bringer værktøjer til planlægning, læring og trivsel direkte ind i arbejdsgangene. Viva er designet til at hjælpe medarbejdere med at vokse og trives gennem redskaber, der integreres direkte i Microsoft 365 og i Microsoft Teams.

En integreret platform, der skal sikre sammenhæng og vidensdeling
Microsoft Viva er en integreret platform, der går på tværs af Microsoft 365 og Microsoft Teams. Viva har fire overordnede fokusområder – Connections, Insights, Learning og Topics:

  • Viva Connections – medarbejderne har adgang til intern kommunikation og dokumenter f.eks. personalehåndbog. Derudover kan medarbejderne deltage i fællesskaber og grupper. Medarbejderne tilgår ’Connections’ via en app i Microsoft Teams. App’en vil være tilgængelig som forhåndsvisning på skrivebordet i marts 2021. Microsoft lancerer en mobil-app senere i år.

  • Viva Insights – medarbejderne har adgang til indsigter, der kan hjælpe den enkelte med at regulere sin arbejdstid og til at arbejde mere fokuseret. Disse er kun synlige for medarbejderen selv. Derudover får ledere indsigt i tendenser på team- og organisationsniveau, hvilket hjælper lederne med at skabe balance mellem produktivitet og trivsel. Viva Insights-app’en er nu tilgængelig som forhåndsvisning i Microsoft Teams.

  • Viva Learning– medarbejderne får bedre muligheder for oplæring og professionel udvikling. Viva Learning samler alle virksomhedens tilgængelige læringsressourcer på ét sted - f.eks. fra LinkedIn Learning, Microsoft Learn eller virksomhedens eget indholdsbibliotek. Viva Learning-app’en er nu tilgængelig i privat forhåndsvisning.

  • Viva Topics – medarbejderne forbindes med de rette informationer på tværs af virksomheden. Viva Topics er baseret på kunstig intelligens og fremhæver automatisk relevante emner i samtaler og dokumenter på tværs af Microsoft 365 og Teams. Når man klikker på et emne, åbner der sig en side med relaterede dokumenter, samtaler og videoer. Viva Topics er nu tilgængelig som en udvidelse til Microsoft 365.

Hvis der er én ting, det sidste år har vist os, så er det, at der er et behov for teknologi, data og indsigt for at skabe bæredygtige og innovative arbejdspladser – og for at genoprette de sociale sammenhænge, der er gået tabt i overgangen til hybride arbejdsmiljøer. Når vi investerer i vores medarbejdere og deres trivsel, kan vi både påvirke engagement, fastholdelse, tilfredshed og lønsomhed. Når mennesker trives, trives forretningen.” - Satya Nadella, CEO i Microsoft

Christian Pedersen